PAWEŁ ZINKIEWICZ
|
SEO Manager
PAWEŁ ZINKIEWICZ
|
SEO Manager
Jak sprawdzić czy Twoja strona ma filtr Google?

Jak sprawdzić czy Twoja strona ma filtr Google?

December  2015 / 16 2 Comments

Zaczynając od podstaw: czym jest filtr Google?

Filtr Google to kara która zostaje nałożona przez wyszukiwarkę na daną stronę www, która każdy właściciel strony rozpozna poprzez zaobserwowanie nagłego (z dnia na dzień) spadku ruchu na stronie.

Czy filtr to ban?

Nie, filtr nie jest banem. Skutki obu mogą być identyczne (wspomniany nagły spadek ruchu) ale ban można łatwo rozpoznać wpisując w Google komendę: “site:domena.pl”. Jeśli Google zwraca wyniki oznacza to, że ban na stronę nie został nałożony. Można wtedy założyć, że spadek ruchu związany jest z nałożeniem na stronę filtru.

Ok, to filtr, co teraz?

Proces wyjścia z filtru Google rozpocząć trzeba od prozaicznej czynności –  trzeba dowiedzieć się na jaki rodzaj filtru cierpi strona. Do wyboru jest cała gama: od filtru nałożonego ręcznie, po filtr algorytmiczny, za treść lub nienaturalne linki.

Filtr algorytmiczny

Filtr algorytmiczny to zwykle filtr za niskiej jakości linki przychodzące (czyli tzw Penguin Update) lub za kiepskiej jakości treści na stronie www (tzw Panda Update). Te dwa filtry algorytmiczne nakładane są przy update algorytmu Google, zwykle kilka razy w ciągu roku (całą listę zmian w algorytmie Google można prześledzić pod tym linkiem).

Wyprowadzenie strony z filtru algorytmicznego to skomplikowany proces. W przypadku algorytmu Panda wymagający audytu treści strony, rekomendacji co trzeba zmienić (np pozbyć się duplikatów  (problem większości stron e-commerce) ) wprowadzenia zmian na stronie, oraz zwykle poczekania na kolejny update algorytmu. Dlatego też wyjście z filtra algorytmicznego to czasami proces trwający długie miesiące.

Filtr ręczny

Filtr ręczny to filtr za nienaturalne linki przychodzące, który został nałożony na stronę przez pracownika Google a informacja o tym widnieje na koncie Google Webmaster Tools:

gwt

 

Wyprowadzenie strony z filtra ręcznego to prostsze zadanie niż wyjście z filtru algorytmicznego, ale nie znaczy to że można to zrobić w jeden wieczór. Tu także potrzebna jest dogłębna analiza linków przychodzących (linki można wyeksportować w Google Webmaster Tools).

Proces czyszczenia profilu linków wygląda następująco:

Każdy link trzeba następnie sprawdzić pod względem jakości strony, oznaczyć (np w specjalnym arkuszu) czy link jest problematyczny czy nie i jeśli jest to spróbować skontaktować się z webmasterem i zażądać usunięcia go ze strony www.

Jeśli linka nie można usunąć (mimo prób) to trzeba go oznaczyć i dodać do pliku txt, który to należy przesłać do Google poprzez narzędzie do zrzekania się linków.

Ostatnim krokiem jest zgłoszenie prośby o sprawdzenie czyli tzw Reconsideration requests które należy przesłać do Google poprzez Google Webmaster Tools, a następnie czekać cierpliwie na odpowiedź.

Jeśli Google odmówi zdjęcia działania ręcznego (a odmawia często, podając przy tym przykłady nieprawidłowych linków) należy cały proces powtórzyć, ale już z większą dokładnością.

Paweł Zinkiewicz

Paweł Zinkiewicz

SEO zajmuję się prawie od dekady. Na audytach zjadłem zęby. Zawodowo wychodzę z filtrów.

Twoja strona cierpi na filtr? Mam lekarstwo
Paweł Zinkiewicz

Latest posts by Paweł Zinkiewicz (see all)



Leave a reply

Your email address will not be published. Website Field Is Optional